Shock-Wave

Na 10 jaar ervaring te hebben opgedaan heeft Fysiotherapie Driehuis de beshikking over twee Shockwave apparaten, waaronder de nieuwste ShockMaster. Dit laatste toestel biedt nog meer mogelijkheden om chronische pijnklachten te behandelen.

De Extracorporeal Shockwave Therapy, kortweg Shockwave, is ontstaan vanuit de technologie van de niersteenvergruizing. De impulsen zorgen voor een verbeterde doorbloeding en stofwisseling en stimuleren de eigen genezingskracht van het lichaam. Verkalkingen worden aangepakt. Na 5 -8 behandelingen treedt herstel op!

De effectiviteit van Shock-Wave therapie maakt dat veel mensen met aanhoudende pijnklachten binnen enkele weken een aanzienlijke verbetering beschrijven of pijnvrij zijn.

Onze behandelmethode voorziet erin dat in vele gevallen eerst een Echografie wordt gemaakt, ten einde de aandoening zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen en te lokaliseren. Vervolgens wordt door ons de Shock-Wave behandeling toegepast. Wanneer de klachten zijn teruggedrongen wordt een volgende Echografie gemaakt. Hierdoor is controle en meting mogelijk in de voortgang van het genezingsproces.

Heeft u één van deze klachten?

• Schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
  • Chronische elleboogpijn (tennis-, golferselleboog)
  • Pijn aan de knieschijf
  • Chronische pijn aan de Achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor)
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn
  • Andere vormen van tendinitis

Beproefde doeltreffendheid van de shockwaves

Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijnklachten? Heeft u al het mogelijke geprobeerd om ervan verlost te raken? Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz.

Keerde uw pijn ook altijd na korte tijd terug, vaak erger dan voordien?

Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat Shockwave therapie vaak erg goede resultaten geeft.

Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalkingen van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken.

Eerder noodzaak dan luxe:

Extracorporeal shockwave-therapie (ESWT) wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat.

In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan met shockwave therapie de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden. Zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingssessies.

Hoe werkt ShockWave precies?

Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut het pijn-gebied. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt het letsel blootgesteld aan korte shockwave-pulsen. U hoort een duidelijk tikken en voelt schokken in uw lichaam.

Deze hoog-energetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam. Met andere woorden, Shockwave heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam.

Voordelen van de Shockwave-therapie

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Uitstekend therapiesucces na slechts 5 tot 8 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een Lichte roodheid of zwelling ontstaan
  • Dankzij Shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

Belangrijk:

Tijdens de behandelingen:

• Overlegt u met de behandelend Fysiotherapeut of het noodzakelijk is dat u iemand meeneemt de eerste keer . Dit hangt van de aandoening af.
  • De behandeling kan wat pijnlijk zijn. Een verdoving is niet nodig . Na afloop wordt de lokatie met IJS gedempt.

Activiteiten:

• Gedurende de behandelingsperiode dient u uw werkzaamheden aan te passen. Dit om het lichaam tijd te geven om te reageren op de behandelingen. Dus lopen, fietsen, wandelen reduceren.
  • Vanaf het begin van de behandeling vijf weken niet sporten, daarna de sportactiviteiten in overleg met uw fysiotherapeut langzaam hervatten en uitbreiden.

Na elke behandeling:

• koelen 5-10 minuten (mag zo vaak als u wilt)
  • Volg de instructies van de behandelaar op
  • De oefeningen welke u krijgt van de behandelaar dagelijks doen om het gewricht soepel te houden. Tijdens de behandelperiode kunnen de klachten tijdelijk verergeren. Dit is een reactie op het herstelproces.

Na de laatste behandeling:

• Activiteiten en sport in overleg met uw behandelend fysiotherapeut
  • Het lichaam is geactiveerd om genezing te bevorderen, het kan een aantal weken duren voordat u dit duidelijk merkt.

Bijwerkingen:

• Zwelling of roodheid
  • Petechiae (rode of paarse puntvormige kleine huidbloedinkjes)
  • Soms pijn tijdens de behandeling
  • Huidletsel

Deze effecten verdwijnen na enkele dagen.

Verloop van het genezingsproces:

In het algemeen zal de aanzet tot het genezingsproces enige dagen tot weken duren. U wordt aangeraden uw genezingsproces te ondersteunen met aandacht voor uw klacht. Als u direct na de behandeling het gevoel heeft dat de pijn sterk is afgenomen, wil dat niet zeggen dat daarmee het genezingsproces is afgesloten.

Bij sommige patiënten kan na de behandeling het gevoel ontstaan dat de pijn juist niet is verminderd. Dit geeft echter niet aan, dat de behandeling niet zou zijn aangeslagen. Bij het merendeel van de patiënten zal reeds twee weken na de behandeling met name de pijn aanzienlijk afnemen. Daarna kan eventueel een goed oefenprogramma gegeven worden om weer op conditie te komen. Uiteraard kunt u ook altijd bellen als u nog vragen heeft of als u zich ongerust maakt

Aanmelden

Wilt u zich aanmelden voor een van onze behandelingen? klik dan op de knop hieronder en vul het formulier in.

Aanmelden

Locatie