Shockwave bij hielspoor werkt!

Hielspoor

Pijn onder voet na de zomer?

Shockwave bij hielspoor klachten helpt!

Het einde van de zomer nadert en de slippers worden weer verruild voor de gewone schoen. Het dagen achtereen lopen op slippers is vaak een oorzaak voor voetzool klachten. Gezonde voeten zijn gebaat bij goed schoeisel, liefst bij een comfortabel voetbed en steun rond de enkel.

Slippers hebben deze eigenschappen veelal niet. Ook een goede afwikkeling van de voet ontbreekt vaak. Na de zomer melden zich dan ook vele mensen bij de fysiotherapeut met klachten aan de hiel. Dit worden hielspoor klachten genoemd.

Maar wat is een hielspoor precies? Bij een hielspoor is er sprake van een verkalking ter hoogte van de aanhechting van het peesblad onder de voet. Uit onderzoek blijkt dat bij ongeveer 75% van de volwassen een dergelijke verkalking wordt aangetroffen. Dit hoeft echter niet te leiden tot het ontstaan van pijn. Veelal is dit het gevolg van overbelasting. Het peesblad wordt langdurig uitgerekt tijdens het lopen of staan. Hierdoor raken de vezels bij de aanhechting van het hielbot geïrriteerd. Er ontstaan minuscule scheurtjes. Bij verdere belasting kan de aanhechting zelfs ontstoken raken. In dat geval spreken we van een peesbladontsteking (Fasciitis Plantaris). Bij langdurige aanwezigheid van de ontsteking kan er ook verkalking of verbening van de aanhechting van de peesblad ontstaan. In dat geval spreekt men van een hielspoor.

De symptomen en klachten die kunnen ontstaan bij hielspoor zijn: pijn onder de hiel of voet, pijn bij lang stilstaan, gespannen of stijven peesplaat onder de voet, hielpijn bij autorijden.

De oorzaken van hiespoor zijn o.a.: overbelasting door sporten, slippers en schoenen zonder demping, schokabsorptie  en slechte zolen, lang op een plek staan, berg op wandelen (peesplaat op rek), overgewicht, leeftijd (komt meer voor bij mensen boven de 45jaar) en te korte kuitspier.

Bij Shockwave therapie wordt hoog energetische energie met een “pistool” op de hielspoor gericht. De Shockwave behandeling vergruist als het ware de verkalking of verbening. Deze behandeling vindt 1 x per week plaats gedurende 4 – 8 weken. Er ontstaat een genezing -ontstekings reactie met uiteindelijk weefselreparatie. Bij ruim 80% van de patiënten met chronische (langer dan 3 maanden) is de behandeling succesvol. De behandeling kan als pijnlijk ervaren worden maar deze is van korte duur (enkele minuten). De intensiteit wordt aangepast aan de pijngrens van de patiënt. Shockwave therapie wordt gecombineerd met “huiswerk” waarin  (rek) oefeningen worden geïnstrueerd.

Fysiotherapie Driehuis heeft ruim 10 jaar ervaring met Shockwave therapie en beschikt over uitgebreide behandelapparatuur. Daarnaast werken wij samen met onze collega’s van Care Worx die over moderne echo apparatuur beschikken, waardoor de locatie van de klacht exact kan worden vastgesteld.

Tevens worden met de Shockwave methode ook tennis – of golfelleboog, achillespees, kniepees of schouderklachten veelal succesvol behandeld.

Laat in reactie achter